Tekst pochodzi ze strony: http://www.wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

Wieść Gminna 3/2016

Wycieczka dla mieszkaÅ„ców

W dniu 04 wrzeÅ›nia 2016 roku, 39 osobowa grupa mieszkaÅ„ców w różnym wieku wybraÅ‚a siÄ™ na wycieczkÄ™ na trasie Cmolas – KurozwÄ™ki – Krzyżtopór.

Pierwszym etapem było Sanktuarium Przemienienia Pańskiego w Cmolasie, obejrzeliśmy uroczy drewniany kościółek, a następnie uczestniczyliśmy we Mszy Św. Po zwiedzeniu obejścia Sanktuarium udaliśmy się w dalszą podróż, której celem były Kurozwęki.

Kurozwęki to malowniczo położony zakątek w woj. świętokrzyskim będący znakomitym miejscem zarówno do spokojnych spacerów, jak i do przeżycia wielu ciekawych przygód. Obejrzeliśmy:

• PaÅ‚ac i jego Skarby. ZwiedziliÅ›my pierwsze piÄ™tro paÅ‚acu - salÄ™ balowÄ…, salony, taras widokowy, krużganki i XVIII w. kaplicÄ™, jak również dziedziniec i Muzeum „Skarby i pamiÄ…tki rodu Popielów oraz obrazy Józefa Czapskiego”.
  • Lochy peÅ‚ne tajemnic. W piwnicach paÅ‚acu zorganizowana zostaÅ‚a salka muzealna, w której obejrzeliÅ›my reprodukcje broni rycerskiej oraz zabytki znalezione podczas prowadzonego od 2000 roku odgruzowywania i porzÄ…dkowania piwnic zamkowych.
  • Safari bizon. Kraina bizonów rozciÄ…ga siÄ™ tuż za paÅ‚acem. Bizony do KurozwÄ™k zostaÅ‚y sprowadzone z Belgii w 2000 roku przez Marcina Popiela. Każdego roku wiosnÄ… można zobaczyć na Å‚Ä…kach za paÅ‚acem malutkie bizoniÄ™ta. Z zaciekawieniem oglÄ…daliÅ›my zwierzÄ™ta z bliska podczas wycieczki wozem „safari bizon”. ByliÅ›my w „Å›rodku” stada bizonów, nie ukrywam, że byÅ‚ dreszczyk emocji, należaÅ‚o zachować ciszÄ™. Bizon to potężne zwierze.
  • Mini zoo i plac zabaw. Dla zwiedzajÄ…cych dostÄ™pny jest plac zabaw dla dzieci oraz wstÄ™p do mini zoo, w którym można obejrzeć lamy, osÅ‚y, króliki, szopa, Å›wiÄ™tojaÅ„skie owieczki, strusia, kozy, Å›winki wietnamskie, dziki, kucyki oraz różne gatunki ptactwa.

Po wielu przeżyciach pojechaliśmy do miejscowości Ujazdu, gdzie ukazały się nam ruiny Zamku Krzyżtopór, powstałej w 1 połowie XVII wieku rezydencji pałacowej otoczonej fortyfikacjami bastionowymi. Była to największa budowla pałacowa w Europie przed powstaniem Wersalu, w pełni swojej świetności funkcjonował zaledwie jedenaście lat.

Obecnie ruiny są w miarę zabezpieczone przed działaniem warunków atmosferycznych. Dla turystów stworzono nowoczesne toalety oraz zaplecze poza zamkiem.

W drodze powrotnej, w wyznaczonym miejscu rozpaliliśmy ognisko i upiekliśmy pyszna kiełbaskę. Zmęczeni, ale cali i zdrowi wróciliśmy do domów.