|
|||||
|
|||||
Prawo autorskie. Czy to ważne? Zbliża siÄ™ koniec roku, kolejnego roku w naszym życiu... SkÅ‚ania nas to do refleksji, zadumy nad tym, co przeżyliÅ›my, co byÅ‚o naszym udziaÅ‚em w mijajÄ…cym okresie... JednoczeÅ›nie stajemy przed nowymi wyzwaniami. Nowe kusi tajemniczoÅ›ciÄ…. Co nas czeka w przyszÅ‚ym - 2014 roku? Czy bÄ™dzie to czas naszego rozwoju? A może u jego kresu z żalem stwierdzimy, że zaprzepaÅ›ciliÅ›my tak wiele cennych szans? Takie pytania można by mnożyć. A jak poznać na nie odpowiedzi? Może mówiÄ…c przysÅ‚owiowo trzeba "wziąć siÄ™ z życiem za bary", wyjść na przeciw wyzwaniom, podjąć trud i dążyć do celu? Taki trud podjęło kilka szkół podstawowych z terenu naszej gminy i zgÅ‚osiÅ‚o chęć swojego udziaÅ‚u w programu "Aktywna edukacja", który jest prowadzony w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej ksztaÅ‚cenia ogólnego w przedszkolach i szkoÅ‚ach”. Projekt ten jest współfinansowany ze Å›rodków Unii Europejskiej Programu Operacyjnego KapitaÅ‚ Ludzki. Liderem programu jest OÅ›rodek Rozwoju Edukacji, natomiast Centrum Edukacji Obywatelskiej peÅ‚ni rolÄ™ partnera odpowiedzialnego za stronÄ™ merytorycznÄ…. OczywiÅ›cie rodzÄ… siÄ™ pytania: Dlaczego? Po co? Otóż, każdy z nas obserwuje jak ogromny postÄ™p technologiczny zaszedÅ‚ w ostatnich latach. NarzÄ™dzia TIK staÅ‚y siÄ™ wszechobecne w naszym życiu. Nie wyobrażamy sobie już bez nich egzystencji. Co wiÄ™cej, nie wyobrażajÄ… jej sobie również nasze pociechy - czÄ™sto caÅ‚kiem maÅ‚e - a co ciekawe, Å›wietnie posÅ‚ugujÄ…ce siÄ™ telefonem komórkowym, tabletem, laptopem, itp. Dlatego pojawiÅ‚o siÄ™ pytanie: jak można wykorzystać ten naturalny pÄ™d do nowoÅ›ci, to zainteresowanie narzÄ™dziami TIK wykorzystać w edukacji. Przecież "szkoÅ‚y nie mogÄ… ignorować, ani tym bardziej powstrzymywać zachodzÄ…cych zmian." (http://www.ceo.org.pl/pl/cyfrowaszkola/o-programie/informacje-ogolne) WychodzÄ…c na przeciw potrzebom w ubiegÅ‚ym roku szkolnym realizowany byÅ‚ projekt "Cyfrowa szkoÅ‚a", dziÄ™ki któremu ok. 400 szkół w Polsce wzbogaciÅ‚o siÄ™ o sprzÄ™t komputerowy oraz wiedzÄ™, jak twórczo wykorzystywać TIK w nauczaniu, a w roku bieżącym rozpoczęła siÄ™ realizacja kolejnego programu - wÅ‚aÅ›nie "Aktywnej edukacji". Chodzi bowiem o to, aby wyposażyć w odpowiedniÄ… wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci wykorzystania nowoczesnych technologii w swojej pracy. Trzeba jednak zaznaczyć w tym miejscu, że samo stosowanie nowoczesnych technologii nie przyczynia siÄ™ do poprawy jakoÅ›ci ksztaÅ‚cenia. Wykorzystywać należy je z rozsÄ…dkiem i zasadnoÅ›ciÄ…. Przed szkoÅ‚ami zakwalifikowanymi do projektu sporo zadaÅ„. Już teraz spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolne zajęły siÄ™ dwoma istotnymi zagadnieniami: bezpieczeÅ„stwem w sieci oraz prawami autorskimi. Zajmijmy siÄ™ tym drugim, gdyż powszechne kopiowanie, powielanie, Å›ciÄ…ganie staÅ‚o siÄ™ teraz powszechne, a nie zawsze, niestety, jest zgodne z prawem. Informacje, które zamieszczamy pochodzÄ… ze strony Centrum Edukacji Obywatelskiej i sÄ… autorstwa P. MaÅ‚gorzaty Ostrowskiej. MateriaÅ‚ powstaÅ‚ przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej ksztaÅ‚cenia ogólnego w przedszkolach i szkoÅ‚ach”. Utwory i licencje Podobnie jak korzystanie z rzeczy materialnych należących do innych osób wymaga zgody wÅ‚aÅ›ciciela, tak również w przestrzeni dóbr niematerialnych, do której należą przedmioty wÅ‚asnoÅ›ci intelektualnej, obowiÄ…zuje system reguÅ‚, których należy przestrzegać, aby nie naruszać praw innych osób, a także by zabezpieczyć wÅ‚asne interesy majÄ…tkowe i osobiste. Prawo autorskie uznawane jest czÄ™sto za zbiór skomplikowanych zasad oderwanych od życia codziennego, które dotyczÄ… jedynie artystów przez wielkie „A” i twórców przez wielkie „T”. Okazuje siÄ™ jednak, że poruszajÄ…c siÄ™ w przestrzeni Internetu, przebywamy w Å›wiecie przedmiotów prawa autorskiego, a sami – czasami caÅ‚kowicie nieÅ›wiadomie – stajemy siÄ™ twórcami. Zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cym prawem twórcÄ… może być każda osoba fizyczna, niezależnie od tego, czy posiada wyksztaÅ‚cenie artystyczne, jest dorosÅ‚ym czy dzieckiem, tworzy Å›wiadomie czy przypadkowo. O byciu twórcÄ… decyduje fakt stworzenia utworu. Jeżeli w proces twórczy zaangażowany jest zespół osób, możemy mówić o zjawisku współtwórczoÅ›ci. Osoba prawna (czyli np. firma, fundacja, szkoÅ‚a) nie może być twórcÄ…, jednak zdarza siÄ™, że dysponuje wyÅ‚Ä…cznym prawem autorskim majÄ…tkowym, np. w okreÅ›lonych sytuacjach pracodawca nabywa prawa majÄ…tkowe do utworów stworzonych przez pracownika. Nie oznacza to jednak, że sam staje siÄ™ jego twórcÄ…. Przejawy dziaÅ‚alnoÅ›ci twórczej chronione sÄ… prawem miÄ™dzynarodowym, a także zajmujÄ… coraz ważniejszÄ… pozycjÄ™ w procesie integracji europejskiej. W naszym kraju zasady korzystania z utworów i innych przejawów dziaÅ‚alnoÅ›ci twórczej reguluje miÄ™dzy innymi ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych dostÄ™pna w Internetowym Systemie Aktów Prawnych pod adresem: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19940240083 Zgodnie z niÄ… za utwór należy uznać każdy przejaw dziaÅ‚alnoÅ›ci twórczej czÅ‚owieka o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartoÅ›ci, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. DzieÅ‚o takie nie musi mieć postaci ukoÅ„czonej, nie wymaga siÄ™ również speÅ‚nienia żadnych formalnoÅ›ci, rejestracji itd. Polski ustawodawca stworzyÅ‚ katalog, w którym wymienia np. utwory wyrażone sÅ‚owem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), plastyczne, fotograficzne i muzyczne. ZnaczÄ…ca część zasobów dostÄ™pnych w Internecie opatrzona jest także znakiem © – copyright, co oznacza, że po odnalezieniu ich za pomocÄ… wyszukiwarki, można je tylko przeczytać, obejrzeć lub wysÅ‚uchać. Nie wystarczy jednak sprawdzić, czy materiaÅ‚ opatrzony jest tym symbolem, gdyż zgodnie z KonwencjÄ… berneÅ„skÄ… o ochronie dzieÅ‚ literackich i artystycznych, do której przystÄ…piÅ‚o już ponad 160 paÅ„stw, samo utworzenie dzieÅ‚a jest wystarczajÄ…ce do ustanowienia prawa autorskiego. Twórca ma prawo do ochrony wiÄ™zi z utworem. Warto zaznaczyć, że pojÄ™cia „wiÄ™zi” nie należy Å‚Ä…czyć z nastawieniem psychicznym twórcy do utworu. Może on z utworem siÄ™ nie utożsamiać, „nie przyznawać siÄ™” do niego, co nie zmienia faktu, że nadal więź istnieje i jest chroniona. Prawa twórcy nie mogÄ… być chronione w sposób absolutny. Interes spoÅ‚eczny wymaga bowiem zastosowania Å›rodków, które umożliwiÄ… przeciÄ™tnemu obywatelowi korzystanie z dorobku artystycznego i naukowego, a także bÄ™dÄ… wspierać rozwój edukacji. Instrumentem, który otwiera Å›wiat chronionych prawnie zasobów dostÄ™pnych w Internecie jest system licencji Creative Commons (CC). PozwalajÄ… one okreÅ›lić warunki, na których inni mogÄ… korzystać z prawa do kopiowania utworu, do tworzenia na jego podstawie kolejnych utworów (tzw. utworów zależnych), prawa do rozpowszechniania utworu lub uzyskiwania korzyÅ›ci majÄ…tkowej z jego eksploatacji. Zasada „wszelkie prawa zastrzeżone” zostaje zastÄ…piona zasadÄ… „pewne prawa zastrzeżone”. Szacuje siÄ™, że na licencjach CC udostÄ™pnia siÄ™ obecnie co najmniej 100 milionów utworów. WiÄ™cej na temat licencji CC można dowiedzieć siÄ™ z przystÄ™pnego opracowania zamieszczonego na stronie Koalicji Otwartej Edukacji i udostÄ™pnionego na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY): http://koed.org.pl/otwartosc/podstawy-prawa-autorskiego Cóż, może warto teraz odpowiedzieć sobie na pytanie jak my wykorzystujemy zasoby Internetu. Niestety, nagminne staÅ‚o siÄ™ Å‚atwe kopiowanie fragmentów prac, zadaÅ„, artykułów, filmów, muzyki. Coraz częściej mamy do czynienia z plagiatami. Po co siÄ™ mÄ™czyć wymyÅ›lajÄ…c coÅ›, co już kilkakrotnie zostaÅ‚o opisane? Rzec by można "po co wyważać otwarte drzwi"? A jednak mamy tu do czynienia z przejawami zwykÅ‚ej kradzieży - kradzieży intelektualnej. Nikt z nas nie chce być pozbawiany naszej wÅ‚asnoÅ›ci. Szanujmy wiÄ™c pracÄ™ innych. WymyÅ›lajÄ…c kolejne rozwiÄ…zanie na omówiony juz problem, ćwiczymy wÅ‚asny umysÅ‚. A jakąż mamy satysfakcjÄ™, gdy wÅ‚aÅ›nie to nasze rozwiÄ…zanie okazuje siÄ™ być najlepszym. Z najserdeczniejszymi życzeniami Å›wiÄ…tecznymi spoÅ‚eczność szkolna SzkoÅ‚y Podstawowej im. OrlÄ…t Lwowskich w Zabratowce |