Tekst pochodzi ze strony: http://www.wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 3/2013

Sukces w szkole jest możliwy Zapewne każdy rodzic zapytany, czy chciaÅ‚by, aby dziecko osiÄ…gnęło sukces, odpowiedziaÅ‚by twierdzÄ…co, jednak nie każdy potrafiÅ‚by powiedzieć, jak pomóc dziecku by miaÅ‚o dobre osiÄ…gniÄ™cia w szkole.


Gdyby ktoś zapytał nas jaki jest pożądany wizerunek człowieka XXI wieku pewnie padałyby odpowiedzi typu: człowiek z możliwościami, świadomy własnej wartości, z umiejętnością wyeksponowania własnych atutów, asertywny, po prostu człowiek sukcesu. Kto nie chciałby nim być?

Celowo w tytule artykuÅ‚u zastosowaÅ‚am zdanie, które jest jednoczeÅ›nie tytuÅ‚em książki Christiny Buchner - „Sukces w szkole jest możliwy”, gdyż zafrapowaÅ‚o mnie spojrzenie autorki na szkolny sukces w kontekÅ›cie szerszym niż rewelacyjne stopnie ze wszystkich przedmiotów. Mianowicie, tu chyba nikt nie zaprzeczy, poczucie prawdziwego sukcesu rodzi siÄ™ po podjÄ™tym wysiÅ‚ku, który przyniósÅ‚ efekt (jakikolwiek). Dziecko osiÄ…ga sukces w szkole, gdy doÅ›wiadcza tego, że robi postÄ™py w nauce - czerpie z tego radość, to je motywuje do dalszego wysiÅ‚ku, widzi sens swojej pracy, wykorzystuje swojÄ… wiedzÄ™ w jakiejÅ› formie pozalekcyjnej, a co najważniejsze osiÄ…ga rezultaty, które sÄ… odpowiednie do jego uzdolnieÅ„. Oznacza to, że KAÅ»DE DZIECKO MOÅ»E OSIÄ„GNĄĆ SUKCES W SZKOLE, przy oczywiÅ›cie jednoczesnym wysiÅ‚ku rodziców i nauczycieli.

Zapewne każdy rodzic zapytany, czy chciałby, aby dziecko osiągnęło sukces, odpowiedziałby twierdząco, jednak nie każdy potrafiłby powiedzieć, jak pomóc dziecku by miało dobre osiągnięcia w szkole. Trzeba jednak przyznać, że dążenie do sukcesu dziecka w szkole już od najmłodszych lat nie jest fanaberią współczesnego świata. Szkoła od zawsze nastawiona jest na wszechstronny rozwój dzieci, na odkrywanie talentów, a tym samym kreowanie przyszłości. Dziś szkoła jeszcze bardziej nastawia się na działania rozwijające wszechstronny rozwój dziecka. Można posłużyć się tu przykładem działalności Zespołu Szkół w Chmielniku, gdzie wychowanie zaczyna się już w naszym przedszkolu od dzieci trzyletnich, poprzez poszczególne etapy szkoły podstawowej, aż po gimnazjum. Kiedy powstawał Zespół Szkół nikt nie przypuszczał, że będzie to twór tak przyjazny dzieciom. Tu obserwacja rozwoju dziecka prawie od początku przynosi wiele korzyści. Wiemy jakich chcielibyśmy mieć gimnazjalistów, którą sferę ich rozwoju należałoby dostymulować w klasach wcześniejszych, na co zwrócić szczególną uwagę? Całościowe potraktowanie sprawy wychowania jest czymś niezwykle pożytecznym. Która matka nie zmieniłaby zasad wychowania swojego dziecka, gdyby wiedziała jaki wyrośnie z niego młodzieniec? Istnieją bowiem takie cechy dobrego ucznia, które można rozwijać w pierwszych latach nauki, przy dobrej i owocnej współpracy między domem rodzinnym a szkołą.

 

Co mogą zrobić rodzice?

Autorka wspomnianej książki podpowiada zakresy, w jakich rodzice mogą wspierać swoje dziecko:

  1. Tzw. „zewnÄ™trzne ramy nauki” czyli porzÄ…dek i troska. PorzÄ…dku uczymy dziecko od najmÅ‚odszych lat kiedy pomagamy mu w skompletowaniu przyborów szkolnych, zwracamy uwagÄ™ na Å‚ad na biurku, pakowanie siÄ™ po odrobionych zadaniach domowych, zwracamy uwagÄ™ na dbaÅ‚ość o książki i zeszyty, a także kiedy dbamy, aby dziecko zjadÅ‚o Å›niadanie w domu, oraz pakujemy drugie Å›niadanie do szkoÅ‚y, a w koÅ„cu pilnujemy wÅ‚aÅ›ciwych proporcji czasu na naukÄ™ i odpoczynek.
  2. Zaangażowanie w pracę dziecka - codzienne sprawdzenie o czym uczyło się w szkole, kontrola zadań domowych, zachęcanie do rozwijania pasji i zainteresowań.
  3. Współpraca ze szkołą - uczęszczanie na zebrania rodzicielskie, kontakt z nauczycielem, realizowanie zaleceń.
  4. Docenienie szkolnej pracy dziecka - chwalenie nawet drobnych postępów w jego pracy, uczęszczanie na szkolne imprezy, uczestnictwo obojga rodziców w życiu szkoły.

Dziecko dostrzega u rodziców te wszystkie formy zainteresowania jego nauką w szkole, a co za tym idzie spostrzega szkołę jako ważną część swojego życia. Młody człowiek uczy się w ten sposób dbać o siebie, o swój komfort w szkole, odczuwalny wtedy, gdy jest dobrze przygotowane do lekcji, wyspane i najedzone. Pułapkę stanowi często zaangażowana postawa rodziców w klasach młodszych i brak zainteresowania w starszych klasach szkoły. Bierze się to z błędnego twierdzenia, że dziecko starsze, np. w gimnazjum, jest na tyle duże, że potrafi samo sobie poradzić. Tymczasem dziecko widząc słabnące zainteresowanie rodziców szkołą, powoli traci motywację do pracy. W przypadku starszych dzieci, młodzieży, wszystkie powyższe punkty powinny nadal być przestrzegane, z naciskiem na kontrolę postępów dziecka, kontakt ze szkołą, utrzymanie dyscypliny w przestrzeganiu czasu poświęconego pracy dziecka w domu.

Oczywiście te wszystkie punkty wymagają podjęcia od rodziców sporego wysiłku i poświęcenia, ale tylko wtedy będziemy pewni, że zrobiliśmy wszystko co w naszej mocy, aby nasze dziecko osiągnęło sukces. Najważniejsze, aby to zaangażowanie było wsparte dużą dozą rodzicielskiej miłości i troski.

 

Co może zrobić szkoła?

W szkole można mnożyć przykÅ‚ady dzieci, które osiÄ…gnęły sukces na miarÄ™ wÅ‚asnych możliwoÅ›ci dziÄ™ki dobrej współpracy rodziców ze szkoÅ‚Ä…. Ale oczywiÅ›cie nawet bez zaangażowania rodziców szkoÅ‚a podejmuje wszelki wysiÅ‚ek, aby jej uczniowie „rozwinÄ™li skrzydÅ‚a”.

Od początku tego roku szkolnego w Zespole Szkół w Chmielniku funkcjonuje dodatkowy, dziesięciogodzinny oddział przedszkolny, gdzie uczęszczają 3, 4 i 5-latki. Program przedszkola nastawiony jest na stymulacje wszechstronnego rozwoju dzieci, dlatego wychowankowie biorą udział w zajęciach z j. angielskiego oraz programach innowacyjnych, które powstały specjalnie dla nich.
W obecnym roku szkolnym w Zespole Szkół w Chmielniku realizowane są następujące programy innowacyjne dla dzieci i młodzieży na różnych etapach edukacyjnych:

„Razem siÄ™ bawimy i uczymy” – innowacja pedagogiczna dla dzieci w wieku przedszkolnym, która powstaÅ‚a i realizowana jest na bazie współpracy z oddziaÅ‚em przedszkolnym ze SzkoÅ‚y Podstawowej nr 3 w Chmielniku.

„Kolorowy Å›wiat bajek i baÅ›ni” – program innowacyjny, który zostaÅ‚ przygotowany dla dzieci klasy I SzkoÅ‚y Podstawowej nr 1 w Chmielniku i bÄ™dzie kontynuowany przez kolejne lata nauki, aż do zakoÅ„czenia innowacji z koÅ„cem roku 2014/2015.

„Czarodziejski Å›wiat origami” oraz „Spotkajmy siÄ™
w Europie” programy innowacyjne dla dzieci z klas 1 – 3 SzkoÅ‚y Podstawowej nr 1 w Chmielniku.

„Teatrzyk szkolny po angielsku” dla dzieci klas 4- 6 SzkoÅ‚y Podstawowej nr 1.

„Tenisowe asy” program dla uczniów pragnÄ…cych rozwijać umiejÄ™tność gry w tenisa stoÅ‚owego.

„Szkolny fotoplastykon” program rozwijajÄ…cy wiedzÄ™ filmowÄ… u mÅ‚odzieży gimnazjalnej.

„Różne aspekty kultury brytyjskiej” program dla starszych miÅ‚oÅ›ników j. angielskiego.

„Egzamin gimnazjalny z jÄ™zyka niemieckiego od A do Z” - pomoc dla gimnazjalistów.

„Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE – program kontynuowany od zeszÅ‚ego roku szkolnego.

W kolejnych etapach szkolnych dzieci i mÅ‚odzież korzystajÄ… dodatkowo z kółek zainteresowaÅ„, które sÄ… organizowane w ramach wszystkich przedmiotów, organizuje siÄ™ również mnóstwo zajęć pomocnych sÅ‚abszym uczniom. PopularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ zajÄ™cia sportowe SKS, kółko szachowe, drużyna harcerska ZHP, zajÄ™cia artystyczne – plastyczne i muzyczne oraz zajÄ™cia dziennikarskie. Gimnazjum, w ramach programu profilaktycznego pt. „RozwijajÄ…c swoje pasje i walczÄ…c z przemocÄ… wygrywam lepsze jutro”, zachÄ™ca uczniów do autoprezentacji zwiÄ…zanej z ujawnianiem wÅ‚asnych pasji i zainteresowaÅ„. W ten sposób mÅ‚odzież nauczy siÄ™ dostrzegać swoje mocne strony, co stanowi przygotowanie do przyszÅ‚ej pracy zawodowej. Pomaga w tym również organizowanie licznych konkursów przedmiotowych i nie tylko. Już mamy pierwsze efekty tych dziaÅ‚aÅ„, a mianowicie uczeÅ„ naszego Gimnazjum może poszczycić siÄ™ zajÄ™ciem I miejsca w Powiatowych Igrzyskach MÅ‚odzieży Szkolnej w skoku wzwyż, kolejny uczeÅ„ w biegu na 100 metrów zajÄ…Å‚ I miejsce w Indywidualnych Mistrzostwach SZS w Lekkiej Atletyce, uczennica zostaÅ‚a nagrodzona za zajÄ™cie III miejsca w miÄ™dzyszkolnym konkursie ekologiczno - plastycznym „Dzieci tworzÄ… sztukÄ™ ze ... Å›mieci”.

Błędem byłoby wymienianie jedynie zajęć pozalekcyjnych oraz konkursów jako jedynej drogi do sukcesu ucznia. Każda godzina lekcyjna z użyciem wielu ciekawych form i metod pracy zapewne przyczynia się do tego w równie dużym stopniu. Nowoczesne metody z wykorzystaniem projektorów multimedialnych i tablic interaktywnych, platformy e-learningowej ułatwiają naszym uczniom przyswojenie wiedzy jaka oferowana jest im w całym procesie dydaktycznym.

Cristina Buchner przypomina jednak: „Z psychologii rozwojowej wiemy, że w rozwoju dziecka istnieje coÅ› w rodzaju okien, które przez pewien czas pozostajÄ… otwarte i stwarzajÄ… dogodne warunki do wspierania tego rozwoju. Jednak w pewnym momencie zostajÄ… one zamkniÄ™te. Wszystko co wydarzy siÄ™ potem, wymaga dużo wiÄ™kszego nakÅ‚adu siÅ‚ i daje mniejsze rezultaty.”

Zatem zapaszmy do współpracy ze szkołą wszystkich rodziców, którzy wspólnie z nami chcą wspierać rozwój dzieci i wspomagać w osiąganiu sukcesów.

Monika Wójcik

Zespół Szkół w Chmielniku