|
|||||
|
|||||
"Projektor – wolontariat studencki" w Zabratówce Wszystko zaczęło siÄ™ od żartu. Prof. Tadeusz Rzeżuchowski, wykÅ‚adowca Politechniki Warszawskiej, zaÅ‚ożyÅ‚ siÄ™ z kolegami, że nie ma już dziÅ› studentów-altruistów, że teraz wszyscy myÅ›lÄ… tylko o sobie, o swojej karierze, CV, i nie sÄ… w stanie zrobić czegoÅ› bezinteresownie. A sama idea pracy spoÅ‚ecznej jest niemodna. Brak wiary w dzisiejszÄ… mÅ‚odzież nakÅ‚oniÅ‚ profesora i jego kolegów do sprawdzenia, czy studenci sÄ… zdolni do dziaÅ‚ania na rzecz innych. Wywiesili ogÅ‚oszenie, że szukajÄ… chÄ™tnych do uczenia informatyki w wiejskich szkoÅ‚ach podczas wakacji. Gdy na spotkanie przyszÅ‚o 30 osób, nie można byÅ‚o przyznać siÄ™ do dowcipu i wÄ…tpliwoÅ›ci... Tak powstaÅ‚a „Zielona Akcja”, pierwowzór programu „PROJEKTOR - wolontariat studencki”, akcja, której ideÄ… byÅ‚o wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i mÅ‚odzieży z maÅ‚ych miast i wsi. Z biegiem lat program rozwinÄ…Å‚ siÄ™ do tego stopnia, że potrzebne byÅ‚o powoÅ‚anie nowej organizacji, której głównym zadaniem miaÅ‚o być wsparcie dalszego rozwoju PROJEKTORA oraz tworzenie warunków dla systematycznego, opartego o wiedzÄ™, rozwoju wolontariatu w Polsce. Tak powstaÅ‚a Fundacja Rozwoju Wolontariatu. I dziÅ› PROJEKTOR zmienia na lepsze przyszÅ‚ość wielu dzieci mieszkajÄ…cych na wsi oraz tych z mniejszych miejscowoÅ›ci. Studenci biorÄ…cy udziaÅ‚ w Programie docierajÄ… do nich, dzielÄ… siÄ™ z nimi swojÄ… wiedzÄ…, przekazujÄ… pozytywne wzorce i wÅ‚asnym przykÅ‚adem zachÄ™cajÄ… do rozwoju. Program skutecznie Å‚Ä…czy Å›rodowisko szkolne i akademickie, umożliwiajÄ…c wymianÄ™ doÅ›wiadczeÅ„ i wzajemnÄ… inspiracjÄ™. Wzbogaca ofertÄ™ edukacyjnÄ… szkoÅ‚y poprzez najnowoczeÅ›niejsze metody edukacyjne, uwzglÄ™dniajÄ…ce aktywność, energiÄ™ i pomysÅ‚owość studentów. Jednym z dziaÅ‚aÅ„ podjÄ™tym w ramach „PROJEKTORA…” byÅ‚a Kampania Edukacyjna Dzieciaki w Biznesie - DziÅ› wiedza, jutro zysk. Jej organizatorami byli Fundacja Generator Inspiracji – Regionalny Koordynator Programu „PROJEKTOR – wolontariat studencki”, Studenckie KoÅ‚o Naukowe Eurointegracja Politechniki Rzeszowskiej WydziaÅ‚u ZarzÄ…dzania oraz Studenckie KoÅ‚o Naukowe MÅ‚odych Ekonomistów Politechniki Rzeszowskiej WydziaÅ‚u ZarzÄ…dzania. Kampania ta skierowana byÅ‚a do uczniów klas 5-6 szkół podstawowych z terenów wiejskich i miast (do 20 tys. mieszkaÅ„ców) województwa podkarpackiego, a za cel stawiaÅ‚a sobie popularyzowanie wÅ›ród mÅ‚odych ludzi wiedzy z zakresu oszczÄ™dzania, inwestowania, europejskich walut oraz marketingu. WÅ›ród szkół uczestniczÄ…cych w Kampanii znalazÅ‚a siÄ™ również SzkoÅ‚a Podstawowa im. OrlÄ…t Lwowskich w Zabratówce. Na przeÅ‚omie kwietnia i maja br. uczniowie klas V-VI wziÄ™li udziaÅ‚ w 3 spotkaniach I prowadzonych przez studentów Politechniki Rzeszowskiej – PaniÄ… AgnieszkÄ™ AdamskÄ…, PaniÄ… KatarzynÄ™ KunÄ™, PaniÄ… PaulinÄ™ KawÄ™ i Pana Mariusza Mandyckiego. Każde ze szkoleÅ„ poÅ›wiecone byÅ‚o oddzielnemu blokowi tematycznemu. I blok tematyczny nosiÅ‚ tytuÅ‚ „Zabezpiecz swojÄ… przyszÅ‚ość”. Uczniowie poznali różnorodne sposoby oszczÄ™dzania (lokaty, gieÅ‚da) oraz nowe pojÄ™cia biznesowe np. hossa i bessa. Dowiedzieli siÄ™, że hossa to wzrost wartoÅ›ci danych akcji, a bessa to spadek wartoÅ›ci. Kolejne spotkanie ph. „Zakupy z gÅ‚owÄ…” oÅ›wiecone byÅ‚o reklamie. Tym razem uczniowie mieli okazjÄ™ do wykazania siÄ™ w pracy zespoÅ‚owej i stworzenia samodzielnej reklamy. Jak siÄ™ później okazaÅ‚o chÅ‚opcy i dziewczÄ™ta byli bardzo pomysÅ‚owi. Ostatnie szkolenie nosiÅ‚o tytuÅ‚ „Jaka waluta w jakim kraju, czyli Polak na wakacjach”. Tym razem uczniowie odbyli swoiste tournee przez EuropÄ™ poznajÄ…c kolejne kraje należące do Unii Europejskiej, ich symbole narodowe, walutÄ™ itp. To spotkanie koÅ„czyÅ‚o siÄ™ testem podsumowujÄ…cym. Uczniowie, którzy wykazali siÄ™ najwiÄ™ksza wiedzÄ… (Marzena Litwin – kl. VI i Daniel Rajzer – kl. V) zostali zaproszeni na finaÅ‚ Kampanii Edukacyjnej „DZIECIAKI W BIZNESIE”. FinaÅ‚ odbyÅ‚ siÄ™ 1 czerwca br. nasi uczniowie uczestniczyli nim wraz z PaniÄ… Dyrektor LucynÄ… Gonek. Na poczÄ…tku wszyscy zaproszeni zgromadzili siÄ™ na Politechnice Rzeszowskiej. Po przywitaniu, dzieci wzięły udziaÅ‚ w różnorodnych rozgrywkach przeprowadzonych w formie zabawy. Nie zabrakÅ‚o również poczÄ™stunku. NastÄ™pnie uczestnicy zgromadzili siÄ™ w sali budynku V2 Politechniki Rzeszowskiej. Po przemówieniach honorowych goÅ›ci, przedstawione zostaÅ‚y wyniki konkursu. I miejsce zajęła SzkoÅ‚Ä… Podstawowa z Krasnego. Wszystkie szkoÅ‚y uhonorowano nagrodami i dyplomami. Kolejnym punktem uroczystoÅ›ci byÅ‚a wizyta w Muzeum PGE Rzeszów, gdzie uczestniczy dowiedzieli siÄ™ o powstawaniu różnorodnych przedmiotów (np. żarówek). Na koniec uczestnicy udali siÄ™ do cukierni. Jak widać zajÄ™cia w ramach Kampanii Edukacyjnej „DZIECIAKI W BIZNESIE” byÅ‚y bardzo interesujÄ…ce. Studenci prowadzÄ…c z dziećmi zajÄ™cia warsztatowe przekazywali w nowatorski i atrakcyjny sposób wiedzÄ™ z różnych dziedzin ekonomii, biznesu. Pokazywali, że nauka może być zabawÄ…, przynoszÄ…cÄ… radość i satysfakcjÄ™. Warto uczestniczyć w tego typu programach. http://frw.org.pl/0,1,3,O_programie.html Marzena Litwin |