Tekst pochodzi ze strony: http://www.wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 3/2011

"Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato…." GÅ‚oÅ›ne czytanie dzieciom buduje mocnÄ… więź miÄ™dzy dorosÅ‚ym i dzieckiem. Tworzy skojarzenie czytania z przyjemnoÅ›ciÄ… i poczuciem bezpieczeÅ„stwa.


Bez względu na to

ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą,

jaką możesz zrobić

dla swego dziecka,

oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne

ograniczenie telewizji.

Jim Trelease

„The Read-Aloud Handbook"


„Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato….”

 

Głośne czytanie dzieciom buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem. Tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem bezpieczeństwa.

Na kolanach tatusia czy przytulone do mamy podczas wspólnego czytania dziecko czuje się bezpieczne i kochane. Jest to wspaniałe źródło życiowej siły, optymizmu i poczucia własnej wartości.

Dzieciom jak tlen potrzebna jest nasza uwaga, czuÅ‚ość i bliskość. Nie wystarczy puszczanie bajek z magnetofonu. Czytanie pozwala zaspokoić te potrzeby za jednym zamachem. 20 minut codziennego gÅ‚oÅ›nego czytania dziecku to dziaÅ‚anie w zasiÄ™gu rÄ™ki każdego czÅ‚owieka, nawet najbardziej zapracowanego, nawet najbiedniejszego lub sÅ‚abo wyksztaÅ‚conego. To tylko kwestia Å›wiadomego wyboru. Rodzic jest najlepszym lektorem dla swojej pociechy. Dzieci uwielbiajÄ…, gdy rodzice czytajÄ…c zmieniajÄ… intonacjÄ™ gÅ‚osu. Ważne jest, aby traktować tÄ™ czynność jako ważnÄ… inwestycjÄ™ w zdrowy rozwój dziecka, nie jako nudny obowiÄ…zek. Ten wspólny czas jest potrzebny także nam dorosÅ‚ym. JeÅ›li zaniedbujemy czytanie i rozmowy z naszym dzieckiem, tak naprawdÄ™ zaniedbujemy ważnÄ… część jego wychowania. To zaniedbanie może siÄ™ zemÅ›cić na nas boleÅ›nie. Może okazać siÄ™, że kiedy stanie siÄ™ nastolatkiem, bÄ™dzie miaÅ‚o system wartoÅ›ci i obyczaje uksztaÅ‚towane przez telewizjÄ™ i rówieÅ›ników. Z powodu braku wiÄ™zi rodzinnej może szukać kontaktu z sektÄ… przestÄ™pczÄ… czy z narkotykami. Wielu rodziców zastanawia siÄ™, dlaczego ich dzieci odsuwajÄ… siÄ™ od nich, dlaczego nie majÄ… z nimi wspólnych tematów. Odpowiedź brzmi: nie dbali od maÅ‚ego o pielÄ™gnowanie wiÄ™zi rodzinnych. Wspólne czytanie buduje takÄ… więź.

Dobrym przykładem na poparcie tej teorii będzie historia życia Bena Carsona. Ze względu na środowisko, w którym wyrastał, a były to murzyńskie slamsy, istniało zagrożenie, że może znaleźć się na marginesie społeczeństwa jak wielu murzyńskich chłopców. Uratowała go niezwykle mądra decyzja matki, która ograniczyła ilość oglądanej telewizji, zarządzając czytanie dwóch książek tygodniowo. Dzisiaj Ben Carson jest światowej sławy neurochirurgiem i należy do elity Stanów Zjednoczonych.

Czytanie niezwykle stymuluje mózg.

Nawet dzieci z upoÅ›ledzeniem umysÅ‚u, którym rodzice dużo czytajÄ… ,rozwijajÄ… siÄ™ znacznie lepiej. 10 Letnia Jennifer Thomas z zespoÅ‚em Downa, mieszkanka stanu Massachusetss, której rodzice czytali od pierwszych tygodni życia, w czwartej klasie przewyższyÅ‚a wiedzÄ… zrozumieniem tekstu i bogactwem sÅ‚ownictwa swoich rówieÅ›ników.

Czytanie przynosi ogromną wiedzę ogólną, rozbudowuje słownictwo.

Rozwija kompetencje jÄ™zykowe, uÅ‚atwia wyrażenie uczuć i myÅ›li, sprawia, że wiÄ™cej rozumiemy. Badania studentów pedagogiki, opublikowane w czasopiÅ›mie psychologicznym „Charaktery”, wykazaÅ‚y, że dzieci, którym czyta siÄ™ bajki, lepiej rozumiejÄ… przesÅ‚anki bajki, używajÄ… wiÄ™kszej iloÅ›ci okreÅ›leÅ„ charakteryzujÄ…cych bohaterów. Dzieci, które oglÄ…dajÄ… bajki telewizyjne, streszczajÄ…c je nie tylko majÄ… uboższe sÅ‚ownictwo, ale używajÄ… wiÄ™cej okreÅ›leÅ„ agresywnych, bardziej zwracajÄ… uwagÄ™ na opis zewnÄ™trzny, cechy fizyczne bohatera, natomiast te, którym siÄ™ czyta, częściej mówiÄ… o zachowaniu i usposobieniu postaci. Należy, wiÄ™c uznać, że czytanie rozwija umiejÄ™tnoÅ›ci empatyczne, zdolnoÅ›ci do przeżywania losów innych ludzi. OglÄ…danie bajek nie wymaga wiÄ™kszego wysiÅ‚ku intelektualnego, bajka na ekranie dzieje siÄ™ zbyt szybko, aby maÅ‚e dziecko mogÅ‚o zrozumieć caÅ‚Ä… akcjÄ™, zastanowić siÄ™ nad treÅ›ciÄ…, wysnuć wÅ‚asne wnioski. Tak wiÄ™c czytanie uczy myÅ›lenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, Å›wiata i siebie. Rozwija uczucia, czyni dziecko wrażliwszym, pomaga ksztaÅ‚tować wÅ‚asne zainteresowania i rozwija wyobraźniÄ™.

Czytanie daje kontakt z bogactwem doświadczeń niemożliwych do zdobycia samemu. Uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postaw na pozytywne.

Książka nadal pozostaje ważnym źródÅ‚em wiedzy, coraz atrakcyjniej opracowanym. PojawiÅ‚y siÄ™ na rynku serie wydawnicze książki popularnonaukowej dla najmÅ‚odszych, np. „PatrzÄ™ podziwiam, poznajÄ™”, „Å»ycie zwierzÄ…t”, „Åšwiat wokół nas” i inne. W książkach dla najmÅ‚odszych zawsze triumfuje przynajmniej nadzieja na dobro, a najczęściej obowiÄ…zuje szczęśliwe rozwiÄ…zanie problemów, można wiÄ™c uznać, że czytanie przyczynia siÄ™ do rozwijania uczuć wartoÅ›ciowych spoÅ‚ecznie.

Głośne czytanie dziecku od najmłodszych lat ułatwia samodzielne czytanie, daje podwaliny pod sukces w edukacji szkolnej.

Już kilkumiesięczne dziecko jest w stanie skupić uwagę na kolorowej ilustracji w książce, podczas gdy szybko migający obraz na ekranie nie jest zrozumiały dla malucha. Im mniejsze dziecko tym rzadziej powinno oglądać telewizję.
Z czasem może się ono przyzwyczaić do tego, że coś się dzieje, a oglądając obraz w połączeniu z efektowną muzyką może sprawiać wrażenie zainteresowanego. Przyzwyczajone do oglądania ruszających się obrazów bez zrozumienia ich treści, może w przyszłości mieć problemy z koncentracją, skupieniem uwagi i nadpobudliwością.

Wspólne czytanie z dzieckiem chroni przed uzależnieniem od telewizji i przyjmowaniem z niej złych wzorów. Kształtuje nawyk czytania przez całe życie.

Praca z tekstem literackim stanowi ważne zadanie nauczyciela, ale właściwa inicjacja literacka zaczyna się w rodzinie. Codzienne głośne czytanie dziecku warto zacząć jak najwcześniej i kontynuować nawet wtedy, gdy dziecko czyta już samo. Poziom zrozumienia tekstu czytanego na głos przekracza poziom rozumienia przy samodzielnym czytaniu. Nie pozbawiajmy dziecka tej korzyści ani czasu spędzonego razem w serdecznej atmosferze. Czytanie ze zrozumieniem warunkuje korzystanie z elektronicznych mediów. Bez prawidłowego czytania nasze dzieci będą miały w przyszłości nie tylko kłopoty z nauką, ale z uzyskaniem dobrego zawodu. Również w posługiwaniu się komputerem nie wyjdą poza granice korzystania z prostych gier. Czytanie jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka.

Jak czytać dziecku?

  1. Czytać codziennie, przez co najmniej 20 minut – czas czytania dostosować do przedziaÅ‚u uwagi dziecka, poczÄ…tkowo może być krótki, stopniowo można go wydÅ‚użać, chodzi jednak o codzienny rytuaÅ‚ czytania. DobrÄ… porÄ… jest wieczór przed snem.
  2. Czytanie ma siÄ™ dziecku kojarzyć z radoÅ›ciÄ… – nigdy z przymusem, karÄ… czy nudÄ…, powinno być magicznÄ… porÄ… wspólnego dokonywania odkryć, przeżywania tajemnic i wzruszeÅ„, porÄ…, której dziecko nie może siÄ™ doczekać.
  3. Wybierać wyłącznie książki ciekawe dla dziecka i wartościowe.
  4. Unikać stereotypowych podziałów na książki dla chÅ‚opców i dla dziewczÄ…t. Tak zwane książki dla dziewczÄ…t warto przeczytać zanim chÅ‚opiec zacznie siÄ™ wstydzić „babskiej literatury”. Da mu to wglÄ…d w sÅ‚abo mu znany Å›wiat emocji.
  5. Jeśli dziecko chce, można i warto wielokrotnie czytać tę samą książkę czy wiersz.
  6. Pozwalać na pytania, powrót do poprzedniej strony, rozmowy zainspirowane tekstem – ta część gÅ‚oÅ›nego czytania najbardziej rozwija intelekt i wrażliwość dziecka.
  7. Reklamować czytanie wÅ‚asnym przykÅ‚adem – dzieci powinny widzieć dorosÅ‚ych pogrążonych w lekturze książek i czasopism.

Opracowała: Elżbieta Szwoch
Źródło:
http://psp3.strefa.pl