Wiele razy poruszany był już problem powstających „dzikich wysypisk”, które szpecą krajobraz Naszej Gminy, ale problem nie znika. Wprowadzona w 2013 roku zmiana przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach miała na celu ujednolicenie zasad postępowania z odpadami na terenie gminy i stworzenie takiego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, który między innymi zapobiegnie powstawaniu „dzikich wysypisk” z którymi niejedna gmina borykała się od lat.
Przypominamy, że każdy mieszkaniec, w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, którą uiszcza do gminy może oddać każdą ilość wytworzonych odpadów. Gmina wraz z firmą odbierającą odpady, ustaliła harmonogram ich odbioru, który uwzględnia zbiórki odpadów problemowych. W dniach 23 maja i 26 września br. odbyła się zbiórka zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych opon, odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów niebezpiecznych. Łącznie zebrano blisko 98 ton odpadów, dla porównania w 2013 r. zebrano ich 41 ton. Mimo to początkiem września br. „niecierpliwi” mieszkańcy naszej Gminy podrzucili m. in. sofę i zużyte monitory komputerowe na teren lasu, czy opony w przydrożny rów.
Obecnie w naszej Gminie prowadzone są postępowania administracyjne w oparciu o przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, nakazujące usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania. Postępowania te prowadzone są zarówno w stosunku do osób, które pozbywały się odpadów w sposób niewłaściwy jak i właścicieli działek, którym odpady zostały podrzucone przez osoby trzecie.
Dla tych osób, które niewłaściwie pozbywają się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych przepisy prawa przewidują karę grzywny w wysokości od 500 zł do 5000 zł (art. 10 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). W szczególnych przypadkach np. nielegalnego składowania odpadów niebezpiecznych czyn może być potraktowany jako przestępstwo przeciwko środowisku (art. 183 Kodeksu karnego) i podlegać karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Kodeks wykroczeń zaś w art. 154 § 2 i 162 przewiduje kary nagany lub grzywnę do 1000 zł za nielegalne podrzucanie odpadów.
Niestety w przypadku właścicieli nieruchomości, którym podrzucono śmieci, jeśli nie wskażą osoby odpowiedzialnej za ten czyn, pozostaje uprzątnięcie działki na własny koszt.
W związku z powyższym po raz kolejny apelujemy do Naszych mieszkańców o zaprzestanie podrzucania odpadów w miejscach do tego celu nieprzeznaczonych, gdyż koszt ich usunięcia jest bardzo wysoki. W przypadku odpadów, które składowane były kilka lat może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Lidia Urbaś